Haberler | Son dakika haber

Haberler ve son dakika gelişmeleri | Güncel haber

İngiliz fizikçiden çarpıcı argüman: Cihan bir simülasyon olabilir

İngiliz fizikçi Dr. Melvin Vopson’un yayımladığı yeni çalışmaya nazaran kozmosun kendini düzenleme biçimi, bir simülasyonun işleyişine işaret ediyor olabilir.
Haber Merkezi

İngiltere’deki Portsmouth Üniversitesi’nden fizikçi Dr. Melvin Vopson, kütleçekimini yine yorumlayan dikkat alımlı bir çalışma yayımladı.

AIP Advances mecmuasında yayımlanan makalesinde Vopson, kütleçekimi direkt bir kuvvet olarak değil, cihanın kendini daha nizamlı hale getirme gayreti olarak tanımlıyor. Bu yaklaşım, cihanın bir bilgisayar simülasyonu olduğu istikametindeki tartışmaları yine gündeme getirdi.

“EVREN BİR BİLGİSAYAR ALGORİTMASI ÜZERE ÇALIŞIYOR”

Vopson’a nazaran cihan, bir bilgisayar algoritması üzere çalışarak data sıkıştırması ve hesaplama verimliliği sağlıyor:

“Bu çalışma, cihanın bilgi sıkıştırma ve hesaplama optimizasyonu yaptığına dair diğer bir örnek. Bu da kozmosun simülasyon ya da hesaplamaya dayalı bir yapı olabileceği mümkünlüğünü destekliyor.”

Bu görüş, felsefeci Nick Bostrom’un 2000’li yılların başında öne sürdüğü ve “The Matrix” sinemasına benzeri biçimde, gerçekliğimizin ileri bir uygarlık tarafından yaratılmış bir bilgisayar simülasyonu olabileceği tarafındaki hipotezle benzerlikler taşıyor.

Vopson, çalışmasında daha evvel ortaya koyduğu “bilgi dinamiklerinin ikinci yasası” kavramına da atıfta bulunuyor. Bu yasaya nazaran, rastgele bir sistemin entropisi ya sabit kalır ya da vakitle artar. Vopson, kozmosta kütleçekiminin maddeyi bir ortaya getirerek entropiyi azaltmaya çalıştığını, bunun da bir bilgisayarın bilgiyi düzenleyip sıkıştırmasına benzediğini savunuyor.

“EVRENİN TERTİPLİ KALMA ÇABASI”

“Kütleçekimini yalnızca bir çekim kuvveti olarak değil, kozmosun tertipli kalma eforu olarak düşünmek yeni bir bakış açısı sunuyor” diyen Vopson, kainatta bilgi depolayan, kuantum mekaniğindeki en küçük uzay hacimleri olan “elementer hücreler”in unsur koordinatlarını belirlediğini ileri sürüyor. Bu yapı, tıpkı bir dijital oyun ya da sanal gerçeklik uygulamasındaki pikseller üzere davranıyor.

Her hücrenin birden fazla parçacığı barındırabilmesi, sistemin bilgi içeriğini minimize etme gayretinin bir sonucu olarak görülüyor. Vopson, “Uzayda birçok objenin pozisyon ve momentumunu takip etmek yerine, tek bir nesneninkiyle ilgilenmek hesaplama açısından çok daha verimlidir. Bu nedenle kütleçekimi, bilgi sıkıştırmaya hizmet eden diğer bir hesaplama düzeneği üzere görünüyor” tabirlerini kullanıyor.

Simülasyon teorisinin savunucularından biri olan Vopson, 2022 yılında yayımladığı diğer bir çalışmada, COVID-19 virüsünün genomlarında vakitle azalan entropi tespit ettiğini sav etmişti ve bilgiyi kozmostaki “beşinci husus formu” olarak tanımlayan bir öbür tartışmalı çalışmasıyla da dikkat çekmişti.

Ancak bu tıp savların bilim topluluğunda ne derece kabul göreceği şimdi net değil.